(H)Erkenning

 

Locatie: op school.

Vak: techniekles.

Wat? Beoordeling van de cadeaudoosjes.

Kindlief wacht geduldig op haar beurt. De leraar loopt de tafeltjes langs, bestudeert de  doosjes en deelt de punten uit. ‘Hier gaat een ½ punt af, want je bent vergeten de vouwlijntjes te tekenen.’ Oeps, Kind ook! Snel tekent ze alsnog de lijntjes in haar doosje.

‘Jij hebt iets in het doosje gedaan, daarvoor krijg je een ½ puntje extra.’ Joepie, bij haar zitten er pepermuntjes in zij heeft de eerste punt reeds binnen! De leraar komt dichterbij. Als laatste is Kind aan de beurt. ‘Waarom heb jij je doosje niet gemaakt van het blauwe karton?’ vraagt de leraar.  ‘Nou… eh.. wij hebben een huiskonijn en die heeft er een hap uitgenomen.’

De hele klas hangt kromgebogen van het lachen over de tafeltjes. Zo’n geweldige smoes horen ze zelden.  ‘Nee, het is geen smoes!’ zegt Kind (hierbij trekt ze hoogstwaarschijnlijk een pruillip.) ‘Het is waar,’ zegt ze, ‘Bella is soms een loeder.’ Voor ’t gemak is ze  even vergeten dat ze haar konijn meestal een poepie, drollo, of liefie noemt. Is ook niet cool natuurlijk.

‘Als Bella d’r hok in moet, gaat ze altijd onder het lage tafelfje zitten, en als je d’r wilt pakken, begint ze te grommen.’ Nu is het feest helemaal compleet in de klas. Een grommend konijn, whoeaaa!

Maar dan… De leraar gaat er eens goed voor staan, kucht en zegt: ‘Zo’n konijn heb ik ook… Ja! En bij ons duikt ie grommend achter de kast en niemand die ‘m nog te pakken krijgt. Echt! Je cadeaudoosje ziet er prima uit, …vouwlijntjes, pepermuntjes erin… Ik geef je een 9.” De klas houdt stomverbaasd zijn mond. Glunderend neemt Kind het cijfer in ontvangst: het hoogste van de klas! Onbegrijpelijk…  

Ondanks of dankzij Bella?

 

Uit angst voor wraak liep Bella heel de week incognito door ons haar huis…

6 thoughts on “(H)Erkenning

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *