Geen zuivere koffie

Maandenlang werd ik dagelijks geteisterd door een hongerklop. Een hongerklop kende ik alleen van het sporten. Wanneer je te weinig gegeten en/of gedronken hebt, wordt je lijf zo leeg dat je er beroerd van wordt. Je gaat trillen, wordt slap, krijgt last van concentratieverlies, wazig zien en je gaat hevig beven. Terwijl ik toch heus geen juffershondje ben. Ik heb Luik-Bastenaken-Luik gefietst (265 km. Uitgepeild en toch fout gefietst; ook een vorm van talent), de Amstel Gold Race (175 km) en de Elfstedentocht op 2e Pinksterdag (225 km). Ging allemaal goed. Omdat ik getraind gehad en rugzakken eten en drinken meesleepte.

 

Bij duursport is het de truc te blijven eten, ook als je geen trek hebt. Mechanisch alles naar binnen proppen; daar komt het grof gezegd op neer. Want als je trek of honger krijgt, ben je te laat. Er is slechts één oplossing: gaan zitten, een zoet drankje drinken, en boterhammen met veel jam eten. Dat je ook “gewoon” een hongerklop kunt krijgen, dus zonder te sporten, was mij volslagen onbekend.

 

Ik googlede me suf en stuitte steevast op de term “hypoglycemie.” Bij hypoglycemie is je bloedsuikerspiegel te laag omdat het lichaam teveel insuline aanmaakt. Ofwel: het tegengestelde van suikerziekte. Er bestaan geen pillen voor; er is maar één remedie: een dieet volgen van de hypoglycemievereniging. Niets noppes nada leverde dat dieet mij op. Gék werd ik ervan! Dat koffie een grote invloed op het suikergehalte in je bloed kan hebben, las ik gemakshalve overheen. Ik drink al zo lang koffie…dat kon ’t toch niet zijn? En ’t is zó lekker… Hardnekkig zocht ik verder.  

 

Want als je gezond bent, heb je wel duizend wensen.

Als je ziek ben, heb je er maar één.

 

Lang verhaal kort: ik laste een koffiestop van een week in. Het zou een ware beproeving worden, maar ik concentreerde me keihard op de voordelen. De koffiejunk in mij protesteerde hevig. ‘Toe dan, drink me dan!’ gilde de koffie als ik ’t keukenkastje opendeed. Oh… dat aróma… ‘Drink ‘t dan, drink ‘t dan,’ riep de junk. Ik lachte ‘m uit: ik ben toch sterker dan hij. Helaas beek dat iets te simpel geredeneerd, want na drie koffieloze dagen had ik een migraine waar een olifant u tegen zegt. 

 

De hongerklopklachten werden echter minder. Tel uit je winst. Alleen was de migraine niet te harden. Toen ik geen eten meer kon binnenhouden, zette ik een ouderwets lekker bakkie koffie en met een gelukzalige grijns dronk ik de mok gretig leeg. Ik genoot… Plus: binnen een halfuur was de hoofdpijn weg! 

 

Caffeinevrije koffie levert geen probleem op. De smaak? Hmm, gaat wel. Ik mis toch de…tja…de bíte zeg maar. Om de dagen moet ik een bak “echte koffie doen” tegen een nieuwe aanval van migraine, maar de tussenpozen worden langer.  

 

Nu heb ik “alleen nog maar” last van moeheid. Maar daar komt ook al verbetering in!    

4 thoughts on “Geen zuivere koffie

  1. Als ik dit lees denk ik bij mijzelf dat we voor alles moeten trainen.
    Nu zelfs voor het eten !!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ik krijg nu ik dit gelezen heb bijzonder veel zin in de 11 stedentocht te fietsen.
    Daar mag ik ook wel weer voor gaan trainen, want ik heb nog maar net 40 kilometer gereden dit jaar.
    Eerst de temperatuur maar omhoog, denk ik steeds ( zwakkeling )
    In de bergen of heuvels zul je de Hulk niet tegenkomen.
    Ik ga er te langzaam op en te snel af!
    Ik ben ook zo blij dat ik in een vlak land woon, anders was ik nooit op een racefiets gestapt.

    ps(t)

    Ik zal proberen mijn materiaal op mijn log te zetten, speciaal voor jou, dan kun je mij herkennen in de 11 stedentocht, tussen die andere 15000

  2. Ja, die vele koolhydraten van zoet en energierijk eten blijven ook honger veroorzaken!
    Ik moet je zeggen dat ik een dieet volg dat zoveel mogelijk koolhydraten vermijdt en veel eiwitten bevat. Ik heb gewoon een lijst waarop de voedingsmiddelen met het koolhydraatgehalte staan en daar kies ik dat uit wat het laagste gehalte heeft.
    De honger die ik steeds blijf houden bij reguliere diëten is echt helemaal over bij een eiwitrijk dieet. Ook mijn overgangsproblemen zijn bijna weg.
    Mijn lichaam verwerkt koolhydraten schijnbaar slecht.
    En koffie: ja, ik denk ook wel eens dat ik dat minder moet gaan drinken, ik heb ook wel wat geminderd. Maar dat vind ik wel moeilijk hoor.
    Succes met de gevolgde lijn. Hopelijk voel je je snel weer energieker.
    Janny

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *