Beter zicht

De laatste tijd houdt Man mij op afstand. ‘Ruik ik soms naar een caviahok?’ informeer ik. ‘Nee,’ verzekert hij me, ‘maar dan kan ik je beter zien.’ Aha, dát verdient een nieuwe leesbril. Man pakt het verstandig aan (kenners weten: dat heeft ie niet van mij) en gaat naar een échte opticien. In een oogwinkel zoeken wij een montuur uit en worden zijn ogen opgemeten.

Na twee weken is de bril klaar en Joris kan niet wachten om ‘m op zijn giechel te zetten. Thuis wacht hem een teleurstelling: hij kan er alleen iets door lezen als hij recht vooruit kijkt. Dus niet als hij naar links/rechts boven/beneden kijkt. Raar toch? Ik zou meteen terughollen naar de winkel, maar Man zegt dat zoiets tijd nodig heeft. Na vier weken ben ik benieuwd hoeveel tijd hij nog heeft. Man zegt: ‘Ik ga terug.’

Good boy!

In de oogwinkel staat een man ons glimlachend op te wachten. Een tekst boven zijn hoofd zegt: “uw ogen zijn bij ons in goede handen.” Ik kan er niets aan doen, maar ik zie dat letterlijk voor me en het idee staat me tegen. De man heeft zo te zien zweethanden en de uitstraling van onze vorige premier.

Man vertelt over zijn leesklacht.
‘Wat kunt u er precies niet mee lezen?’ vraagt de brave hendrik. Zijn vakkundige ogen willen details.
‘Letters,’ zegt Lief.
‘Bij een leesbril? Dat heb ik nog nooit meegemaakt.’ Tijd voor een breuk in de traditie.
‘Misschien dat u de glazen even wilt doormeten?’ stelt Man voor. Hendrik vindt dit geen wonderbaarlijk goed voorstel. Opzij zoekt hij steun bij twee collega’s maar die zijn tijdelijk stekeblind. Morrend gaat hij overstag.

Met een intense glimlach komt de brave borst bij ons terug. ‘Uw glazen hebben een speciale bewerking ondergaan voor langdurig beeldschermlezen,’ zegt hij trots. Hij spreekt de woorden een voor een en langzaam uit, alsof wij ze moeten liplezen.
‘Maar ik zie er niks door,’ houdt Joris vol.
‘Tja, dat is ook zó moeilijk uit te leggen aan leken.’
‘Door de goedkope bril van de drogist zie ik stukken beter.’ Deze belediging komt glashard aan.

Uiteindelijk gaat Hendrik overstag en zal hij de speciale bewerking ongedaan laten maken. Of we daar iets op vooruit willen betalen? Dat ziet hij toch helemaal verkeerd!

24 gedachten over “Beter zicht

  1. Schaterlach! Mijn schoonvader kreeg ooit een bril van Hans Anders, het leesgedeelte zat boven in het glas. Tja, het is weer eens wat anders zei de verkoper met een grote grijns!

  2. Typisch zo’n winkel waar je later weer met plezier terugkomt als je eens echt wilt lachen. Gelukkig is Joris uit het goede hout gesneden. Nu die bril nog.

  3. Zo blijkt maar weer dat goedkoop niet altijd duurkoop hoeft te zijn – steek juichend mijn super goedkope Hema-brilletje omhoog als bewijs.

  4. Schitterend verslag Mirjam!
    Weet nu ook waarom ik nooit bij dat soort lui binnenstap.
    Ik koop de brillen bij de Action of Hema en heb er zo´n 30 liggen op elke plaats en in in elke jaszak.
    Onlangs waren wij uit eten en pakte ik mijn bril erbij om de menukaart te bestuderen.
    Ontbreekt er een pootje van dat ding, waardoor Hulkinnetje zich doodschaamt.
    Dan kan men mij door de hele zaak heen horen lachen!

    • @ Ha Hulk: We gaan NOOIT meer voor een leesbril naar een oogwinkel. Arme Hulkinnetje…jij brult natuurlijk heel de zaak wakker. Nog een geluk dat het pootje niet halverwege in de soep viel…

  5. Had de opticien niet van tevoren gemeld dat de bril een speciale behandeling had gekregen? Trouwens, zo’n behandeling wordt toch altijd in overleg met de klant gedaan? Of ben ik nu heel erg naïef?
    Je hebt het iig weer op een geweldige manier verteld.

  6. Een geslepen opticien

    hij zag haar ongezien graag, helaas niet altijd heel klaar
    vaak bedrogen
    door zijn ogen
    kocht hij een nieuwe bril met een waarborg van één jaar

    Graag gelezen, Mirjam.
    Lenjef

  7. Tja, ik ging laatst naar een ijzerhandel en hoorde dat de man de volgende klant vertellen dat hij nog wel een domme vraag wilde beantwoorden. Ik word soms heel moe van mannen. Boycotten die handel en de naam noemen van die zaak in een blog. Shaming by naming.

  8. en had manlief de bril dan niet getest toen ie ‘m afhaalde, Mirjam?
    Foutje toch zeker?
    Maar ja, jij had dat ongetwijfeld wél gedaan… 😉

    Fijn weekend!

    • @ Billy: dat doen ze heel link. Ze troggelen je mee naar een muur, doen een lichtje aan en op ooghoogte verschijnen letters. Of je die kunt lezen? You beet! Maar als je dan thuis de krant pakt…

  9. Wat een heerlijk, hilarisch verhaal weer! Zo leuk beschreven, heerlijk.
    Ze doen inderdaad niet altijd wat ze beloven en waar je voor betaalt bij die brillenwinkels.
    Ik heb mijn 2 nieuwe brillen en de 2 nieuwe van manlief laten behandelen met een speciale behandeling zodat ze niet zo snel vies worden en aanslaan. Kosten: € 7,50 per glas extra, dus dat 8 x = 60,00. Het lijkt nergens op, pffffffff, ik heb nog nooit zo vaak mijn bril moeten poetsen als nu… Belachelijk eigenlijk.

  10. Tja,is het dan overal hetzelfde,de schipper had ook zo iets dergelijks grrrr.Maar ze hebben het wel weer opgelost al moest hij daarvoor wel een paar keer op de rit.Zelf heb ik een 3 in 1 bril en ben daar heel tevreden mee.Overigens bij dezelfde ‘vriend’gekocht.

    ot;ik heb de plaatjes samengevoegd met adobe fotoshop.

  11. Wat heb je dat weer leuk opgeschreven. Zo grappig. Ik heb dat ook gehad met een bril waar ik aan moest “wennen” . Iedere keer stootte ik keihard mijn hoofd als ik in de auto stapte omdat ik het gewoon heel anders zag. Gek werd ik ervan en het is dan ook nooit godgekomen. Heel opvallend hoe vriendelijk ze zijn als je komt voor een bril maar hoe anders als je er niet tevreden mee bent. Word er weer kwaad om als ik eraan denk. fijne dag en vrolijk weekend. Hélène

  12. 🙂
    heerlijk, da’s humor waar ik erg van houdt,
    al zal je man daar niet blij mee zijn:-)
    ik heb zitteren schateren bij het lezen van dit herkenbare stuk:-)

Laat een antwoord achter aan Avalanche Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *