Verbeteren

Schrijfuitdaging WE-300 van Plato met als thema: verbeteren.

Het is doodstil in de klas. Zo stil, dat je een bonk kauwgom op de bodem van de prullenbak zou kunnen horen vallen. Slechts af en toe klinkt er een zucht, of het krassen van een pen.

Maarten weet dat de juf een hekel heeft aan krassen. Als je een schrijffout maakt, moet je links en rechts naast het foute woord een puntje zetten, en er geen kliederboel van maken.

Langzaam beweegt zijn pen over het papier. Hij ademt zwaar van inspanning. Het is ook niet niks: zijn allereerste opstel. Aan schrijven heeft hij een hekel. Het lijkt wel of de letters tegen hem zijn, of dat zijn pen helemaal vanzelf rare krullen en vieze vegen maakt. Maar dat zal hem nu niet gebeuren, want hij doet zijn stinkende best.

De titel van het opstel wist-ie al meteen, maar die schrijft hij pas als laatste, zodat het niet kan gaan vlekken. Met rode wangen van blijdschap, en ook een beetje van trots omdat het zo goed gelukt is, legt hij zijn pen neer en leest zijn opstel na. Het levert hem straks vast een complimentje van de juffrouw op. Of beter nog: een samenzweerderige knipoog.

Na de pauze deelt de juf de nagekeken opstellen uit. Maarten is gespannen als een veer en kan niet wachten tot ze naast hem staat. Zijn ogen schitteren bij voorbaat opgetogen.
Daar is ze! De juf kijkt hem een kort ogenblik aan. Geen lachje, geen knipoog. In plaats daarvan legt ze alleen het blaadje voor hem neer. Wat heeft hij fout gedaan? Hij kijkt naar het papier, en tranen prikken achter zijn ogen. Hij is er volslagen van ondersteboven. Dieper had ze hem niet kunnen kwetsen. Door een schrijffout in de titel, heeft ze door één woord een dikke, rode streep gezet: juf is liev lief. 

29 thoughts on “Verbeteren

  1. Och, arme Maarten. Die zo zijn best heeft gedaan en dan zo’n liefdeloze behandeling door die juf.
    Je hebt er een mooi verhaal over gemaakt, hoor. Levensecht… dat lees je wel in de reacties op dit verhaal, he?
    Janny

  2. Gloeiende, gloeiende, gloeiende, gloeiende,…………………Juf !
    Prachtige WE
    Des Mirjam´s

    Ik was vannacht om 3.15 uur mijn boek gaan corrigeren.
    10.30 klaar met 63 vouten
    Terug gestuurd
    Kreeg hem om 12.00 terug met 6 fouten
    Wilde ze het weer terugsturen voor goedkeuring.
    Heb ik geweigerd, ik was volledig uitgeschakeld.
    Ik stond op tilt!
    Het boek gaat over een hele zware schaatstocht.
    Dacht dat ik hem beter kon beschrijven dan te schaatsen.
    Nu denk ik andersom!

    • @ Sir Hulk: je had me vannacht wel kunnen bellen, ik lag toch wakker 😉 Niet op tilt slaan, hoor!
      Misschien kunnen we samen een fietsboek schrijven? Materiaal zat!

  3. Wat een nijptang van een juf. Kon ze nu eens niet aan dat lief venje zeggen , ” foutje jongen maar voor de rest heb je goed gewerkt.” Ze weet toch waar hij moeite mee heeft.

  4. Ach gossssj ’t arme schaap…..

    Waar is die juf, mag ik ff een hartig woordje met haar gaan wisselen?
    Wat een secreet zet, gelukkig had ik wel een echt lieve juf.

  5. Die juf is NIET lief. Het is een hardvochtig kreng.
    Mooi opgebouwd verhaal. Je ziet hem met het puntje van zijn tong uit zijn mond boven zijn schrijftafeltje hangen. En aan het einde heeft Maarten een zware levensles achter zijn kiezen. Mooie WE.

    Leuk dat je ook deze keer meedeed, Kakelke :-). Even had ik er een hard hoofd in, want jij bent toch van de schrijversvrijheid. Des te leuker dat je er bij bent.

    • @ Plato: haha, jij hebt mijn reactie op jouw reactie bij de reactie van Leo (ben je daar nog?) gelezen? Ik was ’t eigenlijk ook niet van plan na de kerstsessie, maar ik kreeg spontaan een eruptie van woorden 😉

  6. Wat een prachtig verhaal weer. Ach vind het wel zielig voor dat joch dat zo zijn best gedaan heeft en ook nog verliefd op de juf was. Voel wel met hem mee want opstellen schrijven was ook niet mijn sterkste kant en knoeien en vlekken maken dus wel. Goeie WE300

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *